پدر و مادرنوزاد و کودک

مزایای کتاب خواندن برای کودکان و روش‌های آن

کتاب، پلی به سوی دنیای دیگر و میانبری به مقصد موفقیت است. فواید کتاب و کتابخوانی بر کسی پنهان نیست. قوه تخیل بالای کودکان و توانایی یادگیری بالای آنان، دو دلیل محکم برای بیشتر بهره‌مند شدن از این فواید است. پس چه بهتر که علاوه بر خودمان، به کودکانمان نیز کمک کنیم تا در این مسیر گام بردارند. والدین و آموزگاران نقشی اساسی در آموزش کودکان برای ایجاد عادت کتابخوانی دارند. باید تلاش شود که کتابخوانی به عنوان یک سرگرمی وارد زندگی روزمره کودک شود تا به وسیله آن جهان اطراف خود را بهتر بشناسد.

همچنین با کتاب کودک در زمینه‌های مختلف اجتماعی و تحصیلی رشد می‌کند و مطالب ارزشمندی می‌آموزد که شاید هیچ‌گاه در دنیای واقعی شانس کسب آن‌ها را نداشته باشد. ایجاد این عادت پسندیده در سنین پایین موجب می‌شود که در بزرگسالی نیز فرد از کتاب خواندن میان مشغله‌هایش بی‌بهره نماند که خود امتیاز مثبتی است. تحقق این امر تنها با آموزش کودک و ایجاد انگیزه در وی برای کتابخوانی است که پیروی از روش‌های خاصی را می‌طلبد که ما در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

عناوینی که با هم در ادامه می‌خوانیم:

اهمیت کتابخوانی برای کودک

برای اینکه کودکمان از فواید کتابخوانی بهره ببرد، باید ابتدا اهمیت انجام آن را برای کودکمان درک کنیم. باید سعی شود که مطالعه کردن بخشی لذت بخش از دوران کودکی شود. کودکان از همان روزهای اولیه تولد متوجه کلمات و آواهای اطراف می‌شوند و به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند. کتاب‌ها به ما کمک می‌کنند تا شرایط گوناگون و متنوع گفتاری را برای کودکانمان پدید آوریم، شرایطی که ممکن است هیچگاه در طی دوران کودکی برای فرزندمان پیش نیاید. پس با خواندن کتاب می‌توانیم این موقعیت‌ها را به او آموزش دهیم.

در طول مطالعه کتاب، کودک با جملات مثبت آشنا می‌شود و یاد می‌گیرد چگونه به آن‌ها واکنش دهد. پس از مدتی گوش و ذهن او به شنیدن این شکل از کلمات عادت می‌کند که در نوع و شیوه انتخاب کلمات و صحبت کردن او موثر واقع خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که کتاب خواندن به خصوص در زمان شب به تنظیم خواب کودک کمک می‌کند و سبب می‌شود که کودک خواب آرامی را تجربه کند. پس با انجام این کار آرامش را به آن‌ها هدیه دهیم.

بیشتر بدانید: تب در کودکان از علائم تا علت و درمان آن

مزایای کتابخوانی برای کودکان

فواید کتابخوانی برای کودک

فواید ذهنی

با کمک کتاب، کودک می‌تواند میزان تمرکز خود را افزایش دهد. کتابخوانی برای کودکان به کشف استعداد آن‌ها کمک می‌کند. کتاب جا را برای ایجاد و تشکیل ایده‌های نو در ذهن کودک باز می‌کند. با ارتباط‌گیری کودک با داستان او خود را جای شخصیت‌های آن می‌گذارد و همین موضوع کمک بزرگی برای افزایش خلاقیت اوست.

فواید روانی

کتاب خواندن و درگیری با کتاب‌های گوناگون ذهنیت وسیعی درباره این دنیا به کودکان می‌دهد. کودکانی که در خانواده آن‌ها مطالعه کردن امری عادی و روزانه است، کمتر دچار شب ادراری، ترس از تاریکی، صحبت در خواب و هراس خوابی می‌شوند.

مقاله مرتبط: ترس کودکان و بهترین راه مقابله و کاهش آن

فواید جسمی

علاوه بر فواید روانی، مطالعه کردن مزیت‌هایی از نظر جسمی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال اگر کودک با مصرف غذا مشکل دارد، می‌توانید کتابی برای او با همین موضوع انتخاب کنید. سپس با مطالعه آن کودک ممکن است خود را جای شخصیت اصلی کتاب قرار دهد و از او تبعیت کند. با این روش به احتمال زیاد مشکل مصرف غذا در کودک شما همانند شخصیت درون داستان حل می‌شود.

موارد مثبت دیگر کتابخوانی برای کودک

  • افزایش اطلاعات
  • تقویت مهارت کتابخوانی
  • وسیع‌تر شدن دایره لغات
  • عملکرد بهتر در دوران تحصیل
  • تقویت قوه تخیل
  • افزایش سطح خلاقیت
  • تقویت مهارت همدردی
  • دریافت مفهوم عمیقی از دنیا
  • افزایش سطح تمرکز
  • تقویت روابط میان کودک و والدین
  • تقویت قوه ادراک و شناخت
  • مهارت‌های اجتماعی و روابط بهتر

روش‌های کتابخوانی برای کودکان

تهیه کتاب‌های مناسب براساس سن

کتابی که تهیه می‌کنید باید متناسب با سن کودک باشد تا کودک داستان آن را بفهمد و بتواند به خوبی آن را درک کند. باید موقع خرید کتاب توجه کنید که بعضی از کتاب‌ها مخصوص کودکان کم سن‌تر از کودک شما است. در نتیجه می‌تواند به اندازه تهیه کتاب‌های مناسب برای بچه‌های بزرگتر بی‌مصرف باشد و باعث دلزدگی کودک از کتاب و کتابخوانی شود. در چنین مواقعی داستان آنقدر برای کودک ساده است که هیچ ارتباطی میان او و شخصیت‌های داستان برقرار نمی‌شود و حس کنجکاوی کودک خاموش می‌شود. برای اینکه بدانید کتابی که تهیه می‌کنید، مناسب سن کودکتان است یا خیر؟ می‌توانید به شناسنامه کتاب مراجعه کنید یا از فروشنده راهنمایی بخواهید. برخی سایت‌های اینترنتی هم به معرفی کتاب‌های مخصوص کودکان با توجه به رده سنی آن‌ها پرداخته‌اند.

تهیه کتاب‌های چشم نواز و رنگی

کودکان به کتاب‌هایی پر از تصویر رنگی و جذاب علاقه نشان می‌دهند چرا که ارتباط گیری آن‌ها با این کتاب‌ها آسان‌تر انجام می‌شود. کتاب‌های مخصوص کودکان مانند کتاب‌های موزیکال، نقش برجسته، سه بعدی و لمسی است که می‌تواند سریعا کودک را به خود جذب کند و علاقه به کتاب را در او به حداکثر برساند. پس توصیه می‌شود تا حد امکان سعی کنید برای کودکان در کنار توجه به محتوا، کتاب‌های رنگی و عکس‌دار تهیه کنید تا قدم اول را محکم برداشته باشید.

توجه به علاقه کودک

برای انتخاب کتاب، باید علاقه کودک را بشناسید و با کمک آن کتاب مناسب برای خرید را انتخاب کنید. ببینید کودک‌ بیشتر به چه ژانری علاقه دارد و با توجه به آن برای پیدا کردن کتاب به جستجو بپردازید. برای پیدا کردن موضوع مناسب می‌توانید در ابتدا کتاب‌های متنوعی تهیه کنید و با خواندن آن‌ها برای کودک ژانر مورد علاقه او را بیابید. همچنین برخی از کودکان کتاب‌های برجسته و مقوایی را دوست دارند و برخی دیگر بیشتر کتاب‌هایی را می‌پسندند که تصاویر جذابی داشته باشد. پس در خرید نوع کتاب هم می‌توانید علاقه کودک را در ظاهر کتاب‌ها در نظر داشته باشید. البته لازم نیست همیشه یک نوع کتاب تهیه کنید، گهگاهی تنوع دادن اشتیاق کودک شما را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود که کودک با سطوح متفاوت‌تری آشنا شود. در نتیجه علایق کودک دچار تغییر می‌شود و مهارت کتابخوانی او بهتر می‌شود.

مشارکت در خرید کتاب

در روند انتخاب و خرید کتاب کودک را مشارکت دهید. با این کار حس مشارکت و استقلال در او را تقویت می‌‌شود و به او می‌فهمانید که نظرش اهمیت دارد. همچنین این کار در کنار رسیدن به علایق انتخابی به پیشرفت قدرت تصمیم گیری کودک بسیار کمک می‌کند.

امیدواریم مطالب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را با ما در میان بگذارید.

تیم محتوای ژرسه

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا