بارداریپدر و مادرنوجوان و جوان

بوی بد عرق از علت تا درمان خانگی آن

بوی بد عرق که اغلب اوقات از زیر بغل خارج می‌شود، مشکلی است که برخی از افراد با آن مواجه هستند. درست است که از نظر پزشکی اصلا خطری برای فرد ندارد و مشکلی از لحاظ ارتباط با دیگران ایجاد نمی‌کند اما خوب است در این مورد اطلاعاتی داشته باشید. بر همین اساس می‌توانید با خواندن این مقاله راهکارهای ساده‌ای را جهت کنترل بوی بد عرق یاد بگیرید تا بدون اضطراب در هر جمعی حاضر شوید.

عنوان‌هایی که در ادامه خواهید خواند

علت بوی بد عرق

تعریق در واقع همان ترشح غدد عرقی (اکرین و آپوکرین) بر روی پوست است که راه حل طبیعی بدن برای تنظیم دما است. در واقع قرار گرفتن در محیط گرم، استرس زا و هنگام فعالیت‌های بدنی این غدد کم کم ترشح می‌شود. این حالت به خنک شدن بدن کمک می‌کند. تعریق بدن به خودی خود بدون بو است اما وقتی باکتری‌های روی پوست، اسیدهای موجود در عرق را که در نواحی زیر بغل، سینه و اندام تناسلی هستند را تجزیه می‌کند، بوی بدی از خود ساطع می‌کنند.

تغییرات غیر معمول مثل تعریق بیش از حد (هایپرهیدروز) یا تعریق کم (آنیدروز) باعث نگرانی است و باید درمان شود. تغییر بوی عرق ممکن است، نشانه‌ای از بیماری باشد. به طور معمول تغییر سبک زندگی، درمان خانگی و رعایت بهداشت می‌تواند این مشکل را برطرف کند. اگر این عارضه به علت یک مشکل درونی در بدن باشد، برای درمان بیماری اصلی باید به پزشک پوست یا پزشک داخلی مراجعه کنید. توجه کنید تا زمانی که درمان بیماری اصلی شما کامل نشده است حتی با وجود رعایت بهداشت و نظافت نمی‌توانید بوی بد را کنترل کنید. بنابراین در اولین فرصت باید به فکر درمان باشید.

برخی از علل دیگر

اگر پوست شما به علت بیماری قلبی یا مشکلات دیگر دچار عفونت شده باشد، ممکن است بویی ناخوشایند را در محل عفونت حس کنید. برخی از عواملی که موجب عفونت‌های پوستی می‌شوند در بوی بد عرق تاثیر دارند که عبارتند از:

  • تریکومایکوزیس آگزیلاریس: عفونت باکتریایی فولیکول‌های موی زیر بغل یکی از علت‌‌های بوی بد عرق است.
  • اریتراسما: یک نوع عفونت باکتریایی است که در سطح پوست قرار دارد.
  • اینترتریگو: برخی از بثورات پوستی ممکن است با ترکیب یک عفونت مانند کاندیدیازیس (عفونت مخمری) بوی بد بدهند.

چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

به طور کلی فعالیت هورمون‌‌ها و تغییر بوی عرق از زمان بلوغ اتفاق می‌افتد. این هورمون‌‌ها تا زمان بلوغ فعال نیستند و به همین دلیل است که این بوی بد تا زمان خردسالی مشکلی ایجاد نمی‌کند. در زمان فعالیت هورمون‌‌ها این موارد می‌تواند روی بوی بد عرق تاثیر گذار باشد:

  • هوای گرم
  • ورزش سنگین
  • اضافه وزن
  • تغییر سطح هورمون‌های بدن مخصوصا در دوران بلوغ و یائسگی
  • برخی از بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری کبدی یا کلیوی
  • مصرف بعضی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی
  • نوع رژیم غذایی و مصرف برخی از غذاهای چرب، روغن‌ها یا غذاهایی با بوی شدید مانند سیر، پیاز و ادویه کاری می‌تواند از منافذ پوست به بیرون نفوذ کرده و بوی بدی را ایجاد کنند.
  • کمبود ویتامین b ,a و c بیماری ناشی از آن‌ها

بیشتر بدانید: مواظبت از پوست در تابستان

برطرف کردن بوی بد عرق

برای رفع بوی بد عرق چکار کنیم؟

استفاده منظم از ضد تعریق‌‌ها و دئودورانت‌‌ها یا ترکیبی از هر دو بعد از استحمام روزانه می‌تواند بسیار موثر واقع شود. برای انتخاب بهترین محصول گاهی مجبورید انواع مختلف آن را امتحان کنید تا محصولی که با پوست شما سازگار است را پیدا کنید. ضد تعریق‌‌ها منافذی که عرق از آن خارج می‌شود را به طور موقت مسدود می‌کنند و باعث کاهش میزان تعریق می‌شوند. به دنبال آن بدن کمتر عرق می‌کند و بوی کمتری آزاد می‌شود. دئودورانت‌ها بوی عرق را کاهش می‌دهند اما تاثیری در کاهش تعریق ندارند.

این محصولات غالبا حاوی الکل هستند و پوست شما را اسیدی می‌کنند. این کار از تشکیل باکتری‌های تولید کننده بوی بد جلوگیری می‌کند.

درمان‌های جراحی برای بوی بد عرق

  • بوتاکس: تزریق بوتاکس سبب مسدود شدن مسیر عصب به غدد عرقی و توقف تعریق می‌شود. باید توجه کرد که این تزریق احتیاج به تکرار داشته و دائمی نیست.
  • لیپوساکشن: لوله‌های ظریفی را دقیقا زیر پوست قرار می‌دهند و با حرکت دادن آن‌ها غدد عرقی را بر می‌دارند اما لازم به ذکر است که بعداز این درمان، ممکن است بخشی از غدد عرقی هنوز هم باقی بماند. استفاده از لیپوساکشن اولتراسوند نتایج بهتری را به همراه دارد.

روش‌های درمان خانگی

قبل از انجام روش‌‌های پر خطری مانند جراحی، می‌توان از روش‌های ساده‌تری نیز استفاده کرد که سبب کاهش باکتری‌‌های مولد بوی بد عرق می‌شوند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • محلی که منبع اصلی بو می‌باشد، حداقل یک بار در روز با آب و صابون شستشو شود.
  • صابون دارای آنتی سپتیک و کرم‌های ضد باکتری حاوی آزیترومایسین و کلیندامایسین نیز می‌توانند مفید باشند.
  • اصلاح موهای زیر بغل و تعویض مرتب لباس‌‌ها و شستشوی آن‌ها نیز موثر است.
  • استفاده از زیرپوش از انتقال عرق به لباس‌‌های رویی جلوگیری می‌کند.
  • محلول پراکسید هیدروژن و آب هم ممکن است، موثر واقع شود. به این صورت که یک قاشق چای خوری پراکسید 3% را با یک فنجان آب ترکیب کرده و محلول به دست آمده را با استفاده از پنبه بر روی نواحی مورد نظر بزنید. این کار باعث از بین رفتن برخی از باکتری‌ های بد بو می شود.

علت بوی بد عرق در زنان باردار

یکی از مشکلاتی که در دوره 9 ماهه بارداری برای مادران ایجاد می‌شود، بوی بد عرق است که به دنبال لقاح و لانه گزینی جنین رخ می‌دهد. در واقع این بو به این دلیل اتفاق می‌افتد که غدد تعریق بیش از پیش در این دوران فعالیت کرده و مقدار بیشتر و غلیظ تری از عرق را تولید می‌کند. البته در برخی موارد علت بوی بد عرق مربوط به حساس شدن قوه بویایی مادر است و شاید بوی بدن مادر تغییری نکرده باشد.

متشکریم که تا پایان این مقاله همراه ما بودید. امید است که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را با ما در میان بگذارید.

تیم ژرسه

منبع: webmd

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا