بارداریسلامت و تغذیه

روزه گرفتن در بارداری و نکاتی قابل توجه

همان‌طور که می‌دانید روزه گرفتن یکی از واجبات در ماه مبارک رمضان است اما این شرایط برای مادر باردار متفاوت می‌باشد. طبق نظر مراجع تقلید روزه در این دوران واجب نمی‌باشد و در شرایط خاصی که به مادر و جنین آسیب برسد، نباید روزه بگیرند.

بسیاری از مادران باردار در ماه مبارک رمضان بدون هیچ مشکلی روزه می‌گیرند. دوران بارداری شرایط ویژه‌ای را برای مادران باردار ایجاد می‌کند که در این دوران باید مادر تغذیه خوبی داشته باشد تا به سلامت جنین آسیبی نرسد. در دوران بارداری احتمالا در مورد روزه برای شما همراهان عزیز سوالات متعددی در ذهن ایجاد می‌شود که در این مبحث به آن‌ها می‌پردازیم.

مباحثی که در ادامه خواهید خواند:

کدام ماه بارداری برای روزه‌داری مناسب است؟

طبق گفته دکتر موسوی متخصص زنان روزه‌ گرفتن برای زنان باردار در سه ماهه اول و سه ماهه آخر مناسب نمی‌باشد چرا که در این دوران منابع غذایی مفیدی باید برای رشد جنین در دسترس باشد و روزه گرفتن موجب کاهش میزان قندخون و منابع غذایی مفید برای مادر باردار و جنین می‌شود. درنتیجه ممکن است وزن جنین به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

دکتر موسوی نیز اضافه کرد، روزه‌‌داری در سه ماهه دوم نیز نیازمند شرایط ویژه‌ای می‌باشد و در صورت عدم سلامت کامل مادر و جنین روزه در این دوران نیز توصیه نمی‌شود. همچنین در سه ماهه دوم نیز در صورتی که مادر باردار هیچ مشکلی نداشته باشد و جنین نیز رشد طبیعی و خوبی داشته باشد، مادر می‌تواند با مشورت پزشک متخصص روزه بگیرد. به این نکته حتما توجه کنید که اگر روزهای روزه گرفتن ساعات طولانی دارد و در صورت احساس بی‌حالی، ضعف و کم آب شدن بدن خیلی سریع از ادامه دادن صرف نظر کنید و بعدا قضای آن را بگیرید.

بیشتر بدانید: ویتامین‌های ضروری مورد نیاز در دوران بارداری

آیا روزه‌داری برای مادران باردار از دیدگاه پزشکی مجاز است؟

پزشکان معتقدند که در بارداری روزه‌داری به هیچ عنوان فکر و ایده خوبی نخواهد بود زیرا نتایج تعدادی از پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد زنان بارداری که در ماه رمضان روزه هستند ممکن است در مقایسه با آن دسته از مادران بارداری که روزه نمی‌گیرند، عوارض بارداری بیشتر دارند. درنتیجه تولد نوزادانی با وزن پایین‌تر یا جفت کوچکتر، پس اختلال در خونرسانی جفتی را به میزان بیشتری تجربه می‌کنند.

در مقابل مطالعات بسیار کمی نیز وجود دارند که هیچ تفاوتی را میان نوزادان متولد شده از مادرانی که در بارداری خود روزه بوده‌اند و مادرانی که در ماه رمضان روزه نگرفته‌اند، نشان نمی‌دهد و بر همین اساس نیز برخی از پزشکان بر این باور هستند که روزه گرفتن در بارداری تحت شرایط خاصی ممکن است.

این دسته از پزشکان می‌گویند روزه‌داری ممکن است به عوامل متفاوتی بستگی داشته باشد که شامل سلامت مادر، سن بارداری و زمانی از سال که ماه رمضان در آن است، باشد. از دیدگاه دینی نیز اگر نگرانی بابت آسیب رسیدن به جنین وجود داشته باشد، نه تنها روزه گرفتن در بارداری بر خانم واجب نیست، بلکه اگر مادری با روزه گرفتن در بارداری به جنین درون رحم خود آسیبی وارد کند، روزه‌هایش باطل است.

علائم خطر روزه در بارداری

اگر هنگام روزه گرفتن در بارداری علائم زیر را داشتید فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • آرام‌تر شدن حرکت جنین نسبت به روزهای قبل
  • دردهای انقباضی شدید
  • ضعف، بی‌حالی و گیجی شدید به مدت طولانی
  • کاهش وزن
  • سردرد، حالت تهوع و تب

تذکر: در صورتی که علائم عفونت مانند ادرار کم، تیرگی ادرار و بوی بد در ادرار دارید، فورا با پزشک مشورت کنید.

بهترین وعده سحر برای مادران باردار چیست؟

وعده سحر در ماه مبارک رمضان جزء مهمترین وعده غذایی می‌باشد که سبب تامین انرژی لازم در طول روز می‌شود. بنابراین مواد غذایی مورد نیاز در این وعده بسیار مهم است. استفاده از غذاهایی با میزان فیبر بالا، کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس‌دار و حبوبات از دسته غذاهای مفید در وعده سحری برای مادران باردار می‌باشد. همچنین میوه‌های تازه یا خشک مانند موز، خرما و آجیل بدون نمک هم مناسب است.

روزه گرفتن در زمان بارداری

نگاهی به روزه‌داری در ماه‌های مختلف حاملگی

اگر جزو دسته‌ای هستید که با وجود توصیه‌های پزشکی باز هم تصمیم جدی بر روزه‌داری دارید، باید این نکته مهم را بدانید که به صورت کلی در چه زمانی از بارداری می‌توان روزه گرفت. شرایط روزه‌داری در ماه‌های متفاوت بارداری به شکل زیر می‌باشد:

سه ماهه اول بارداری

روزه‌‌ در سه ماهه اول بارداری، تحت هر شرایطی ممنوع است. در این زمان حساس جنین در حال رشد و نمو می‌باشد و به موادمغذی زیادی نیازمند است. بنابراین در صورتی که موادمغذی به جنین نرسد، چربی بدن او کم‌کم از بین می‌رود و جنین دچار کمبود وزن می‌شود. از طرف دیگر به دلیل گرسنگی طولانی مدت بسیاری از عوارض در سه ماهه اول مانند خستگی، خواب آلودگی، ضعف، کمبود انرژی، حالت تهوع و درد معده افزایش می‌یابد.

سه ماهه دوم بارداری

تنها زمانی است که روزه‌داری برای مادر باردار در آن ممکن است چندان مشکل‌ساز نباشد اما باید تمامی مشکلات و بیماری‌ها کنترل شوند و پزشک بر حسب شرایط بارداری و وضعیت جنین اجازه این کار را به شما بدهد.

سه ماهه سوم بارداری

روزه در سه ماهه سوم بارداری مانند سه ماهه اول نیز ممنوع است زیرا وزن‌گیری جنین در این مرحله نیازمند وجود موادغذایی کافی می‌باشد. به یاد داشته باشید که اگر ماه رمضان در فصل گرما باشد، روزه‌داری حتی در سه ماهه دوم بارداری نیز عاقلانه نیست. در این فصل از سال به علت گرمای هوا بدن به آب و مایعات زیادی نیاز دارد و احتمال این‌که بدن با کم‌آبی مواجه شود، زیاد است.

بیشتر بدانید: سه ماهه سوم بارداری به همراه مراقبت و نکته‌های طلایی

پیامدهای کم آب شدن بدن

  • افزایش خطر بروز عفونت‌های ادراری
  • به خطر انداختن عملکرد کلیه‌های مادر باردار
  • افزایش درجه حرارت بدن 
  • افزایش خطر ناهنجاری‌های جنینی در سه ماهه اول بارداری
  • کاهش حجم مایع دور جنین (مایع آمنیوتیک)

رعایت چه نکاتی برای مادران باردار که روزه می‌گیرند، لازم است؟

  • در فاصله میان افطار تا سحر از مایعات فراوانی استفاده کنید.
  • غذاهای دارای فیبر مانند میوه و غلات حتما مصرف کنید.
  • از مصرف زیاد شیرینی و قند خودداری کنید.
  • بهتر است که روزانه کتون ادرار را آزمایش کنید و در صورتی که کتون ادرار شما در ساعت 12 تا 14 افزایش پیدا کند، نباید روزه بگیرند.
  • در هنگام روزه‌داری در بارداری باید قندخون خود را به طور مرتب کنترل کنید.
  • با پزشک خود در ارتباط باشید تا در صورت احتمال خطر، به موقع مطلع گردید.
  • در صورت مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند چای و قهوه قبل از فرا رسیدن ماه رمضان برای جلوگیری از سردرد مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهید.
  • وزن خود را مرتب چک کنید.
  • برنامه غذایی خود را به طور مرتب یادداشت کنید.

چه زمانی مادران باردار می‌توانند روزه بگیرند؟

خانم‌های بارداری که سه ماهه اول بارداری را گذرانده‌اند و مادر و جنین در رحم هر دو قوی هستند، درنتیجه بارداری سالم و بی‌خطری را بدون ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای می‌گذرانند. در صورت تمایل و مشورت با پزشک خود، می‌توانند روزه بگیرند اما باید نکاتی را رعایت کنند.

امیدواریم مطلب فوق برای شما همراهان عزیز مفید بوده باشد. ممنون می‌شویم نظرها و پیشنهادهای سازنده خود را با ما و دیگر دوستان به اشتراک بگذارید.

تیم محتوای ژرسه

منابع:

‫2 دیدگاه ها

  1. مطلب مفید و آموزنده ای بود،لطفا درباره شرایط روحی و روانی مادر در طی دوران بارداری و قبل و بعد از دوران بارداریم مطلب بزارین.ممنون

    1. خیلی خرسندیم که مطلب برای شما مفید بوده و ممنونیم بابت پیشنهاد، حتما انجام خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا